Dag 12: Watervallen in Wells Gray National Park

Vandaag zijn we weer vroeg vertrokken. Een korte reis van Blue River naar Clearwater. Een reis van ongeveer één uur. Eerst gaan we inkopen doen in het dorpje Clearwater. We komen uit op een typische parkeerplaats met om de parkeerplaats heen een blok met verschillende winkels. Eén van de winkels is de Safety Mart Foods aan de Young Street 74. Dit is een supermarkt die verrassend groot is als je eenmaal binnen bent. Het aanbod is groot en de prijzen aanzienlijk lager dan de winkels waar wij de afgelopen dagen zijn geweest. Er wordt verse pasta gemaakt en ook worden er complete maaltijden bereid. Het aanbod is divers en groot. Zoals gezegd verrassend en we doen er dus flink boodschappen. De donuts zijn er ook erg lekker!

Safety Mart Foods in Clearwater Canada

Dutch Lake Campground

Onze camping van vandaag heet Dutch Lake Campground, net buiten de plaats Clearwater. De camping ligt (uiteraard) direct aan het meertje Dutch Lake. We checken eerst in en vragen of er nog een plekje aan het meer vrij is. Dat is het geval en we mogen onze RV neerzetten op plek 3. Een plek die inderdaad uitkijkt over het meer.

Dutch Lake Canada

Dutch Lake is niet al te groot. Je kunt er zwemmen, varen, kanoën en vissen. Er is een steiger met een paar stoelen waar je heerlijk kunt zitten en over het meer kunt kijken.

Het ziet er allemaal heel relaxed uit. We verkennen het terrein en drinken koffie op het terras van het restaurant dat bij het geheel hoort: The painted turtle restaurant. De naam komt van de schildpadden die in het meer wonen. Er zitten er een aantal op een boomstam. Als er een nieuw exemplaar opklimt zien we de onderkant: fel oranje met een tekening, Vandaar de naam van het restaurant. We besluiten er die avond ook te dineren.

Turtle Dutch Lake

Wells Gray National Park

Na de koffie gaan we op pad. We willen Wells Gray National Park gaan verkennen. Inmiddels regent het behoorlijk. Na een paar minuten rijden zien we het Information Centre van Wells Gray National Park.  We nemen er een kijkje. Het gebouw is fris en er is heel veel lokale informatie te vinden, maar ook over de regio en het National Park. We vragen één van de medewerkers waar we moeten zijn in de omgeving. Hij vertelt over de watervallen die het meest de moeite waard zijn en krijgen kaarten met extra uitleg. Het hoogtepunt van Wells Gray National Park zou de Helmcken Falls zijn: ofwel de Niagara falls in het klein. Daarnaast zijn er  nog heel veel andere watervallen en wandelroutes die volgens de medewerker zeer de moeite waard zijn. Kortom genoeg te doen.

Noor camper in Canada

Spahats Falls / Shadin Viewpoint

We gaan op pad met de kaart van het Information Centre en rijden als eerst naar de Saphat Falls (Spahats Creek Falls): een indrukwekkende waterval. Direct naast de parkeerplaats is een uitzichtpunt: het Shadin Viewpoint. De hoogte is angstaanjagend (75 m). Een mooie waterval om de dag mee te beginnen. We rijden verder en zien weer een beer in de berm. We keren om voor een fotomoment, maar daar is de beer niet van gediend. Als wij met de camera aan de overkant van de weg klaar staan voor die ene shot, zien we het achterwerk van de beer in het het bos verdwijnen. Jammer.

Spahats falls in Canada

Moul Falls

We rijden zo’n 12 km verder en komen uit op een parkeerplaats van de Moul Falls. Om hier te komen moeten we een kleine 3 kilometer lopen. Na een paar honderd meter loopt een stel ons tegemoet. Ik herken ze meteen: dit is het stel waar we gisteren de River Safari in Blue River  mee hebben gedaan. We groeten elkaar en verbazen ons dat we dezelfde mensen in dit grote land opnieuw tegenkomen. Als dat nog een keer gebeurt, wordt het gebak eten spreken we af. We vervolgen onze weg. Uiteraard alert op beren. We hebben naast de bearspray nu ook een berenbel. Dit belletje hangt aan Rogier zijn rugzak en laat enthousiast een geluidje horen bij elke stap die hij maakt. Ware het een hond die lekker kwispelt.

Bear bell

Na een klein uurtje wandelen, horen we de waterval. Moul Falls is een relatief kleine waterval, maar wel behoorlijk hoog (35 meter). We kunnen via een pad afdalen naar beneden, waardoor we deze van onderen af kunnen bekijken. Dit is de enige waterval in Wells Gray National Park die je van onder af kunt bekijken. Het geheel is helemaal niet toeristisch opgezet, waardoor je het idee hebt een ontdekkingsreiziger te zijn die midden in de jungle een waterval ontdekt. Goede wandelschoenen en een goede conditie zijn hier geen overbodige luxe. De waterval vinden we indrukwekkend. We lopen terug en komen, toch vermoeider dan verwacht weer aan bij de camper.

Moul falls Canada

Dawson Falls

We smeren een broodje en rijden dan verder naar Dawson Falls. Dit is een waterval van  maar liefst 90 meter breed die ook vlak naast de parkeerplaats is te vinden. Ik vind deze behoorlijk indrukwekkend, omdat hij breed en zeer krachtig is. De waterval is niet eens zo hoog: 20 meter.

Dawson falls Canada

Na een aantal minuten aandachtig naar dit natuurgeweld te hebben gekeken, gaan we op weg naar de laatste waterval van de dag: de Helmcken Falls.

Helmcken Falls

Om bij de Helmcken Falls te komen, moeten we over een brug met 1 rijbaan. deze gaat over de Murtle River, de rivier van de Dawson Falls. Voor de Helmcken Falls hoef je niet veel uithoudingsvermogen te hebben, omdat deze wederom vlak naast de parkeerplaats is te vinden. Er is een soort van balustrade die uitkijkt op een klif met in de hoek de waterval. Niet een brede, maar wel een hele hoge (141 meter) en krachtige waterval. Wederom zeer indrukwekkend. Ook hier nemen we de nodige foto’s en keren moe, maar voldaan huiswaarts.

Helmcken falls Canada

We eten vanavond bij The Painted Turtle, het restaurant op de camping. Een goed restaurant en het eten is prima. Hierna gaan we lekker slapen terwijl we op de achtergrond kikkers horen. Heerlijk rustgevend.

The Painted Turtle restaurant

Afstand: 108 km
Aantal beren gezien: 1

Over Leonoor

Leonoor (1976) is senior SEA consultant bij een gerenommeerd zoekmachine marketing bureau. Ze is een reislustig type en heeft al veel landen bezocht. Canada is haar favoriete vakantiebestemming.

Comments

1. In de 2006 zijn we ook op die camping in Clearwater geweest, voorseizoen We wilden een rondje lopen om dat meer, hoeveel km , zou dat zijn , 5?. Alhoewel het meer altijd aan de rechterhand was verdwaalden we toch, omdat er overal bomen op het pad lagen. Na twee uur, vonden we het pad weer en zijn we teruggelopen naar de camping naar de camper.. Toen ik de deur van de camper opende stond er op 15 meter afstand een wolf, Die had ons dus gevolgd. De campinghoudster zei dat het niet kon, maar in Wells Gray blijkt en roedel wolven te zitten en dat is tamelijk dichtbij. Een Canadese vriend van mij vertelde dat later. Bij Spahats falls troffen wij erg verse berenpootafdrukken aan.. Andere personen op die camping hadden 3 beren daar gezien.
    Moraal van dit verhaal. In Canada kun je nier zomaar een wandeling gaan maken, zonder dat je een geweer en bear spray bij je hebt, Zeker niet begin juni, wanneer er niet veel toeristen zijn.

• Dank voor het delen van je ervaring Niek. We kennen dat gevoel. Als je oog-in-oog staat met zo’n indrukwekkend dier dan is het enorm schrikken. Toen een grote bruin beer onze kant opliep in Blue River, voelde wij ons even heel klein. Gelukkig ging hij op een gegeven moment het bos in. Hij trok zich niets van ons aan.
      Op de The Icefields Parkway hebben wij een wolf gezien en veel mensen trokken dat ook in twijfel. Totdat we de foto’s lieten zien. Die waren trouwens wel veilig vanuit de auto genomen. Tijdens onze beren excursie hebben we veel geleerd van beren. Ze zijn meestal bang van mensen en zolang ze zich niet irriteren gaat het vaak goed. Maar als je ze laat schrikken of er zijn kleine beertjes in de buurt, dan heb je wel een serieus probleem.