Dag 13: Van Clearwater naar Cache Creek

Na het ochtendritueel (douchen en ontbijten) en met een coffee to go vertrekken we vanuit Clearwater richting Kamloops. Eerst nog een korte stop bij de supermarkt van Clearwater, waarna we onze weg vervolgen richting de eindbestemming van vandaag: Cache Creek.

Gold Rush Trail richting Cache Creek

Gold Rush

We rijden via Highway 5 en zien het landschap veranderen: soms lijkt het alsof je door Toscane rijdt, dan zit je weer in Ierland en tussen Kamloops en Cache Creek lijkt het vooral op het landschap uit een Western film. Dat laatste kan wel kloppen, want dit is het gebied van de Gold Rush.

Cache Creek

In Kamloops stoppen we en bezoeken de Walmart in Summit Shopping Centre, een groot winkelcentrum aan de rand van de stad. De stad Kamloops spreekt ons op het eerste gezicht trouwens niet zo aan. We zijn blij dat we ons eerdere plan om hier te overnachten hebben herzien.

Gold Rush Trail Cache Creek

Walmart Kamloops

Bij Walmart kijken we ons ogen uit. Wat is het toch groot. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is hier te koop. We doen wat boodschappen en Rogier koopt wat kleding. Het is hier allemaal goedkoper dan we tot nu toe gezien hebben in Canada. Mocht je in de gelegenheid zijn dan is ons advies om aan het begin van je camperreis in zo’n winkel groot in te slaan met levensmiddelen.

Walmart Kamloops Canada

Na het shoppen eten we een broodje bij een verrassend leuk tentje in de buurt: The Lunch Box.

The Lunch Box  Kamloops

Het WK Voetbal in Brazilië is inmiddels begonnen. Nederland speelt vanavond zijn eerste wedstrijd tegen Spanje. Op de kaart staan daarom locale “lunchgerechten” van de spelers: tortilla’s voor Spanje en boerenkool met worst voor Nederland. Dat laatste hebben we maar overgeslagen.

Cache Creek

We vervolgen onze weg richting Cache Creek. Het landschap is hier totaal anders dan 50 km ervoor. Het is dor en droog en sommige stukken lijken wel woestijn. Niet minder mooi en de afwisseling van dit land spreekt ons aan.

We komen uit bij camping Brookside, die vlak langs de snelweg ligt. Aan de dame die ons incheckt vragen we wat we niet mogen missen in dit gebied. Ze is zo eerlijk om te zeggen dat er eigenlijk niet veel is. Er is een ranch (Hat Creek Ranch) die we kunnen bezoeken en bij gebrek aan beter besluiten we dat maar te doen.

Rodeo

Ashcroft Museum

Om onduidelijk reden komen we niet uit bij de ranch, maar bij het Ashcroft Museum in Ashcroft. Dat blijkt een klein museum, gerund door vrijwilligers. De dame die ons ontvangt vertelt dat we er rond kunnen kijken en dat we geen toegang hoeven te betalen. Het gaat hier op donatie. De meeste spullen die er staan zijn geschonken aan het museum. Het is ons niet direct duidelijk waar dit museum precies over gaat: het staat er zo vol met van alles uit de afgelopen 300 jaar. Van oude winkelspullen, tot oude wapens, boeken, kleding etc. Zonder goede uitleg of rondleiding is het leuk om te zien, maar blijft het bij een vermoeden dat dit museum het verhaal vertelt van de rol van het standje Ashcroft in de Goldrush. Wel aardig om te zien, maar niet iets waar je wat ons betreft om voor zou moeten rijden.

Ashcroft Museum in Ashcroft

Leuk detail.. in het museum hangt tussen een aantal portretten, wel een heel bijzonder stuk.

Ashcroft Museum in Ashcroft - piep

Hat Creek Ranch

We besluiten na een kort bezoek verder te rijden naar de  Hat Creek Ranch, maar kunnen deze niet vinden. Op de folder staat een postbusadres en er staan geen borden langs de weg. Het is inmiddels al tegen 4-en en we geven het op. ZO graag wilden we er ook weer niet heen. Onderweg naar de camping reserveert Rogier nog een ochtendexcursie met beren in Whistler voor aankomende dinsdag. Terug op de camping relaxen we wat en na de BBQ en een avondwandelingetje, sluiten we deze mooie dag af.

Brookside Campsite in Cache Creek

Morgen rijden we naar Whistler, waar we 3 nachten zullen blijven.

Lees ook onze review van camping Brookside.

Reisschema dag 13 - (c) Google Maps
Reisdag: 13
Datum: 13 juni 2014
Beginpunt: Dutch Lake Motel & Campground, 333 Roy Rd, Clearwatera
Eindpunt: Brookside Campground, 1621 (1 KM oost van Cache Creek)
Afstand: 207 km
Aantal beren gezien: 0

Over Leonoor

Leonoor (1976) is senior SEA consultant bij een gerenommeerd zoekmachine marketing bureau. Ze is een reislustig type en heeft al veel landen bezocht. Canada is haar favoriete vakantiebestemming.