Dag 5: Van Kelowna naar Revelstoke

Ook vandaag zijn we vroeg uit de veren. Uitslapen doen we thuis wel. Om 10 voor acht zitten we al in de camper op weg naar Revelstoke. Een rit van zo’n 200 km. De navigatie zorgt dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de route.

Highway 97 Richting Vernon

Kelowna Wijngaarden

Het eerste stuk rijden we door het wijngebied van Kelowna en de Okanagan Valley, dat sterk lijkt op Toscane. Dit gebied kent trouwens een bijzonder klimaat. Door de beschutting van de bergen is er een steppeklimaat, waardoor de zomers relatief warm en de winters relatief mild zijn. Een prima klimaat om druiven voor wijn te verbouwen.

Kelowna wijngaarden

Uiteindelijk komen we op de doorgaande weg, de 97 richting Vernon.  Deze weg wordt voor een groot deel vergezeld door twee meren die er parallel aan lopen: Wood Lake en Kalamalka Lake. Na elke bocht doemt weer een nieuw schitterend beeld op. We rijden gewoon in een ansichtkaart.

Log Barn

In Vernon stoppen we voor een koffie bij Starbucks en vervolgen erna weer onze weg. Onderweg zien we langs de snelweg een boerderij met vers fruit en allerlei gekke beelden van dieren in de tuin. We besluiten te stoppen bij de “Log Barn” Als je het terrein oprijdt, dan staat er een stellage waar je onderdoor kunt rijden en lopen. Op deze stelllage van ongeveer  5 meter hoog lopen geiten rond. Onder de stellage staat een automaat waar je 25 cent in kunt doen, waarna er mais in een bakje komt. Als éen van de geiten dit ziet, gaat deze met zijn pootje aan een wiel draaien, waardoor het blikje met de mais naar boven gaat. Boven aangekomen eet hij de mais op. Afijn… erg kitch, maar wel vermakelijk. Zo ook de tuin met allerlei beelden, van dino’s, giraffes en apen.

Binnen vinden we vers fruit, allerlei verschillende soorten sauzen, worst en gebak. We krijgen direct een stukje worst met saus om te proeven. De verkoper begint meteen een informeel gesprek en vraagt waar wij vandaan komen. Als hij hoort dat we uit Nederland komen, laat hij de kaasblokjes  voor wat ze zijn, die komen namelijk uit Gouda. De worst smaakt lekker, zo ook de honing-mosterdsaus.

Log Barn Armstrong

We krijgen verder te horen dat er heel veel goed vlees uit Alberta komt, maar dat dit vooral wordt geëxporteerd naar het buitenland en dat de Canadezen zelf vooral geïmporteerd vlees eten. Uiteraard was het vlees in de winkel wel van “hier”. We besluiten een flesje van de saus te kopen. De verkoopster wist precies dat we ook de worst hadden geproefd.. Of we die er ook bij wilden. Ach ja waarom niet. We nemen ook de beef jerky en wat vers fruit. Alles bij elkaar is dit wel een erg toeristische pit-stop. Als we later meer over deze plek lezen, dan zien we dat veel mensen aangeven dat het veel te commercieel en veel te duur is. Dat zal ongetwijfeld, maar wij vonden het in ieder geval vermakelijk.

Revelstoke

We vervolgen onze weg naar Revelstoke. Een schitterende weg omgeven door meren en veel water. Na deze adembenemende tocht komen we rond 12:00 uur aan in Revelstoke. We gaan voor de zekerheid maar weer even tanken. De tank is iets verder dan half leeg. We tanken 86 liter voor CAN 118. Hatsjiekiedee. De literprijs is hier CAN 1,379. Een volle tank is dus ongeveer 160 liter en kost CAN 220 (ruim 150 euro). Ach we hebben eigenlijk geen reden om te klagen, want in Nederland zouden we zeker het dubbele betalen.

We vervolgen onze weg door het stadje.  Revelstoke is een plek die waarschijnlijk in de winter echt tot leven komt in verband met het ski-gebeuren hier. We stoppen niet en rijden ongeveer 10 minuten verder om uiteindelijk bij Williamson’s Lake Campground uit te komen. We checken in en rijden daarna direct door naar Mount Revelstoke National Park. Bij de ingang vraagt een dame in een hokje wat we willen doen, hiken, van het uitzicht, etc. Geen idee…  Misschien hadden we ons iets beter voor moeten bereiden.

Meadows in the Sky Parkway

We krijgen een kaart en rijden op advies de Meadows in the Sky Parkway op. De Meadows in the Sky Parkway is een bergweg die  26 kilometer omhoog gaat.  Om de zoveel km kun je parkeren en een trail volgen (van één of meerdere uren). Het uitzichtpunt op 26 km rijden, kunnen we helaas niet bereiken omdat er nog sneeuw ligt. We stranden op 12 km. Daar is tevens een parkeerplek waar we een schitterend uitzicht hebben op het Snow Forest Viewpoint.

Snow Forest Viewpoint Mount Revelstoke

Snow Forest Viewpoint op Mount Revelstoke Canada

Inspiration Woods
Hierna dalen we weer af, totdat we bij het startpunt van één van de wandelingen uitkomen: “Inspiration woods“. Dat is een wandeling van zo’n 1,5 uur door regenwoud. We gaan van start en wanen ons al snel in een sprookje. Watervallen, dicht bos, omgevallen bomen, stijle paden. Prachtig. We zijn alert, want stel je voor dat er een beer oversteekt…. Onderweg komen we verschillende andere mensen tegen, maar het is niet druk. Heerlijk die stilte die alleen onderbroken wordt door het machtige gebrul van de kleine watervallen.

Inspiration Woods Revelstoke Canada

Inkopen doen in Revelstoke

Hierna gaan we naar het centrum van Revelstoke. Een echt wintersportdorpje. Eén van de winkeltjes die ons opvalt is de moderne winkel Crescendo waar ze allerlei soorten verse kruiden, olie  en azijn verkopen. De dame van de winkel knoopt een gesprek aan en denkt met ons mee. Wij vertellen wat we gaan eten en zij adviseert welke balsamico daar bij past. Ze laat ons een balsamico proeven met citroensmaak. We krijgen een heel klein flesje mee. Uiteindelijk (zo werkt dat) besluiten we ook wat specerijen te kopen. We praten over Canada en de dame geeft aan dat ze zich verbaast dat veel Canadezen zelf niet meer zien hoe mooi het land is waar ze in wonen. Zelf ziet ze dat wel, vooral omdat haar man fotograaf is. Verder vertelt ze dat veel Canadezen bewerkt voedsel eten en niet echt bewust kijken naar producten zonder toevoegingen.

Revelstoke

Wannabee Banff
Uiteraard informeert ze ook nog even naar onze reisplannen.We vertellen over onze geplande route richting Banff en Jasper. Revelstoke wil volgens haar op Banff lijken, maar het lukt niet om op dat niveau te komen.

Onderweg naar de auto zien we een stoere chick met zonnebril achter het stuur van een hoogwerker. Ze parkeert de grote auto, stapt in haar bakje en gaat iets repareren. Ja: ik had een foto moeten maken. Dat zullen we trouwens veel vaker gaan zien in onze vakantie: vrouwen die typische mannenberoepen uitoefenen. Dat lijkt hier volledig geaccepteerd te zijn. Mooi!

Oh ja.. ook nog een redelijk goede koffie gedronken bij The Modern Bakeshop & Cafe in het centrum ( 212 Mackenzie Ave) en vervolgens terug naar de camping.

Fikkie stoken

Eindelijk kan de BBQ aan. Nou ja BBQ.. een grote velg met een rooster. We hakken  hout en steken dit aan. Na verloop van tijd wordt hout houtskool en kunnen de pofaardappels er bij. We maken het rooster schoon en leggen de kip er op. We hebben niet zoveel hout gebruikt, waardoor het vuur snel uit gaat. Het systeem is: aansteken, rook, branden, dan is het heel heet en koelt het ook snel weer af. Daar moeten we nog even routine in krijgen. Uiteindelijk is alles klaar en en hebben we in combinatie met de saus die we eerder vandaag kochten, een koningsmaal. Naast ons zien we de zon steeds verder op de berg kruipen. Wat een topavond.

BBQ op Williamsons Lake Campground in Canada

Ook nog even gesproken met een ouder echtpaar met een enorme RV naast ons. Het blijken Nederlanders te zijn die met hun ouders naar Canada emigreerden toen zij nog baby waren.  Ze waren vandaag vertrokken uit Alberta en hadden 7 uur gereden. Morgen zouden ze verder rijden naar Vancouver om beide ouders te bezoeken. Leuk om zo makkelijk in contact te komen met verschillende mensen. En dan naar bed. Vandaag met dekbed, want het is behoorlijk koeler hier. Morgen vertrekken we naar Yoho National Park.