Review boek: Cultuur bewust! Canada

Cover boek Cultuur bewust! CanadaAls je een vreemd land bezoekt, dan is het goed om de basis van de cultuur te kennen en om op de hoogte te zijn van de belangrijkste gewoontes. Hierdoor voorkom je vervelende situaties en het laat zien dat je interesse en respect hebt voor de inwoners van het land dat je bezoekt. Het boekje Cultuur bewust! Canada beschrijft de gewoontes en etiquette van Canada. Handig voor mensen die op camperreis door Canada gaan. Ik heb dan ook direct het boekje besteld en zocht voor je uit of het de moeite waard is om aan te schaffen.

Indeling van het boek

Cultuur bewust! Canada is een handzaam boekje dat is geschreven door de journaliste Diane Lemieux. Het boekje is opgedeeld in de volgende negen hoofdstukken:

1. Land en volk
  2. Waarden en opvattingen
  3. Gebruiken en tradities
  4. Vrienden maken
  5. Bij de Canadezen thuis
  6. Vrije tijd
  7. Reizen
  8. Briefing voor zakenlieden
  9. Communicatie

Vrienden maken

Cultuur bewust Canada

Elke hoofdstuk gaat dieper in op een specifiek thema en geeft praktische informatie. Zo lezen we in hoofdstuk 4 (vrienden maken) dat Canadezen graag mensen thuis uitnodigen. Het is dan de gewoonte om een kleinigheid mee te brengen voor de gastheer, of gastvrouw zoals een fles wijn, bloemen of een plant. Let op: in de meeste huizen is het gebruikelijk om je schoenen uit te trekken. Onaangekondigd langsgaan wordt veelal niet op prijs gesteld. Een andere handig onderwerp uit dit hoofdstuk is de Canadese humor. Deze blijkt een hoog slapstickgehalte te hebben. Canadezen lachen graag en hebben een goed gevoel voor humor.

Oh ja: maak nooit de fout om een Canadees met een Amerikaan te vergelijken!

Conclusie boek Cultuur bewust! Canada

Het boekje Cultuur bewust! Canada bevat handige informatie die je moet weten als je Canada bezoekt. Je leest over de belangrijkste feiten, over de politiek en je krijgt op een toegankelijke manier veel informatie over de gewoontes en de gebruiken van de Canadezen. Cultuur bewust! Canada is een handzaam boekje met veel informatie. Het boekje leest lekker weg en is aantrekkelijk geprijsd. Kortom: verplichte kost voor iedereen die Canada gaat bezoeken.

• Titel: Cultuur bewust! Canada
  • Auteur: Diane Lemieux
  • Prijs: € 9,95